המשחק הסימבולי  / קלפי הקול הפנימי

כשאריסטו אמר ש"משחק הוא האושר שבעשיית דבר שאין לו מטרה", אולי הוא התכוון לחשיבות הגדולה של המשחק החופשי. המשחק הסימבולי.

המשחק הסימבולי מאפשר לילד להתפתח ולצמוח מתוך התנסות ספונטנית בעולם היצירה והדמיון ומהווה בסיס להנעת תהליכי החשיבה ולמוטיבציה ללמידה. דרך המשחק הילד לומד להתמודד עם מצבי קונפליקט, לפתור בעיות באופן חוויתי המביא לפיתוח סקרנות, שאיפות ומטרות שיסייעו לו לפתח את המוטיבציה גם ללמידה אקדמית בעתיד.

המשחק הסימבולי מתפתח תוך כדי תנועה, ואינו ידוע מראש. הוא נולד מתוך אינטראקציה עם המשתתפים. כך שמשחק כזה תמיד ישתנה בתנאים משתנים. אם האנשים משתנים, הזמן משתנה והמטרה משתנה כך גם האינטראקציה משתנה ומאפשרת יצירה של משהו חדש.

המשחק הוא צורך אנושי. הייצור האנושי משחק כל ימי חייו, אנחנו נכנסים לתפקידים של אחרים, אנחנו אומרים חצאי אמיתות, אנחנו משנים את הבעות הפנים שלנו בהתאם לסיטואציה. כל אלה הם תוצר של יכולת המשחק שרכשנו בתקופת הינקות והילדות.

התינוק מיום היוולדו משחק, משחק עם ידיו, עם פניו, משחק באופן שבו הוא נוגע בחפצים, באנשים. המשחק נותר בדמיון, לא תמיד נכיר אותו, עם בגרותו התינוק נצמד לחפץ מעבר, לשמיכה, לחיתול, הופך אותה בתוכו למקור נחמה, לביסוס תחושת השייכות, השיח הפנימי בין התינוק לחפץ מעבר אינו תמיד מובן לעולם המבוגרים אך ללא ספק יש בו סמליות בעלת משמעות עבורו.

כניסה לעולם המשחק היא כניסה למרחב חדש, מרחב שונה מעולם המציאות, מרחב שיש בו מקום לאין סוף התנסויות. המשחק הדרמתי, הסימבולי אינו נתון לחוקיות, אינו מותנה ביכולת קדומה אך הוא מצריך רצף של התנסויות אשר בהמשך יתנו ביטוי לשאיפותיו בעולם המציאות.

קלפי הקול הפנימי שלי מאפשרים כניסה למרחב חדש גם כפרטים וגם כקבוצה. הקלפים מאפשרים לחוות התנסות משחקית ובד בבד, מסייעים לנו להיכנס לעולמו של האחר במפגש עם העולם האישי, היוצרים חוויה של משהו חדש וקרוב. זאת ועוד, שימוש בקלפים בטיפול קבוצתי, למשל, מאפשר לנו להיות לרגע "ילדים" שעוצרים את המציאות החיצונית ונהנים מחוויה משחקית של "כאן ועכשיו".

שתף:

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים לקבל רעיונות למשחקים שלנו?

השאירו לנו פרטים:

מאמרים קשורים

כוחם המופלא של קלפי "הקול הפנימי שלי"

המילים והתמונות בחפיסת קלפי ה"קול הפנימי שלי" נבחרו בקפידה מתוך מחשבה רבה  ולאחר התנסות טיפולית של מטפלים רבים למעלה מעשור, ברמה הפרטנית, הזוגית, הדיאדית, המשפחתית והקבוצתית. מטרתם העיקרית של קלפי ה"קול הפנימי שלי" להיות גשר

עולם הטיפול ועולם המשחק נפגשים

המפגש בין עולם הטיפול לבין השימוש בכלים יצירתיים ומשחקיים, מסייע ליצור חיבור בלתי אמצעי בין המטפל למטופל, היוצר תנועה פנימית וחיצונית, שיח מילולי, תקשורת בלתי מילולית ותקשורת משחקית. שימוש בכלים יצירתיים (כמו משחק "כפיסי העץ",

משחק ״לארוז את המחשבות״ כאינטגרציה אפשרית בין תיאוריית יחסי אובייקט לתיאוריה ההתנהגותית קוגניטיבית

תיאוריית יחסי אובייקט מתייחסת לקשרים המוקדמים שלנו עם דמויות משמעותיות אשר מופנמות אצלנו ומשפיעות על היחסים עם האחר לאורך החיים. הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית מתייחסת לקשרים המוקדמים שלנו ככאלה שיצרו אצלנו תהליכי למידה שדרכם לומד הילד